000 20 877 021
info@ofshid.com

 

سیستم های ذخیره سازی

با گذشت زمان و افزایش حجم داده ها ، ذخیره ی امن و سریع اطلاعات به چالشی مهم برای هر شرکت تبدیل شده است. شرکت گسترش فن آوران آفشید با سال ها تجربه در این زمینه آماده مشاوره و اجرای صفر تا صد سیستم های ذخیره سازی داده با برند های مختلف آماده ی خدمت رسانی می باشد. بیشتر با ما همراه باشید تا این سیستم ها را مورد بررسی قرار دهیم.
هر سیستم پردازشی به منظور ثبت و ذخیره اطلاعات پردازش شده نیاز به تجهیزات ذخیره ساز دارد. به مکانی که اطلاعات را درون آن ذخیره میکنیم Storage میگویند. هنگام طراحی زیر ساخت و سرویس های شبکه باید فضای Storage مناسب با آن در نظر گرفته شود.
دستگاه ذخیره سازاطلاعات  را به سه دسته ی DAS  ، NAS و SAN اصلی میتوان تقسیم می کنند.
مجازی سازی سرورها

ذخیره ساز های (DAS ( Direct Attached Storage  :

DASبه سیستمی گفته میشود که در آن ذخیره ساز مستقیما به سرور و یا PC از طریق کابل متصل می شود. با این تعریف یک هارد که به تنهایی از طریق یکی از اینترفیس های مشهور همانند SATA ,IDE به سیستم متصل شده است، میتواند یک DAS  باشد . همچنین مجموعه ای از هارد ها که توسط یک کنترلر داخلی یا خارجی به کامپیوتر وصل می شوند ( مثل Contorller های متصل به سرور ها ) شکل مشخص تری از یک DAS هستند.   نکته قابل توجه این است که ذخیره ساز فقط در اختیار یک سیستم است و منابع را با دیگر سرورها تقسیم نمی کند. با استفاده از DAS می توان اکثر کارهای معمول از قبیل فایل سرور، وب سرور ، ایمیل سرور و دیتابیس سرور را انجام داد.  چنانچه موارد استفاده از حد معمول فراتر رود و حجم اطلاعات افزایش یابد می بایست سراغ روشهای دیگر همانند SAN و NAS رفت. در سیستم های فعلی سازمان ها زمانی از DAS استفاده می کنند  که حجم اطلاعات زیاد نباشد و یا احتیاجی به سرویس ها Advance ذخیره سازی نداشته باشند.  اما یکی از مزیت های DAS سهولت استفاده و سرعت زیاد آن در بعضی از انواع آن است.
سیستم های ذخیره سازی کامپیوتری

ذخیره ساز های NAS ) Network Attached Storage ) :

سیستم ذخیره سازی متصل به شبکه (Network Attached Storage) یا به اختصار NAS دستگاهی است که به صورت اشتراکی در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه های NAS خود به صورت یک سرور عمل میکند به گونه ای که تعداد زیادی هارد متناسب با نوع و مدل آنها بر رویشان نصب میگردد و کلیه عملیات مدیریت هارد دیسک و فضا های ذخیره سازی اطلاعات از طریق سیستم عامل خود دستگاه انجام می گیرد.
کلیه دستگاه های NAS مبتنی بر پروتکل TCP/IP می باشند و با استفاده از ساختار IP Address قابل دسترس هستند. با توجه به اینکه پروتکل های دسترسی به NAS پروتکل های File-Based هستند و قابلیت ذخیره سازی اطلاعات در قالب پروتکل های ذخیره سازی NFS و CIFS پشتیبانی میکنند، کلاینت ها با هر سیستم عاملی در شبکه میتواند به فایل ها و منابعی که بر روی NAS قرار میگیرد در قالب فایل های تحت شبکه دسترسی پیدا کنند، به نوعی زمانیکه شما به یک NAS متصل میشوید انگار به Shared Folder در شبکه متصل میشوید. همچنین در این حالت امکان تغییر فرمت فایل وجود ندارد.
مزیت آن نسبت به DAS سادگی در به اشتراک گذاری فایل ها بین چند کاربر است اما سرعت ذخیره سازی آن به سرعت زیر ساخته شبکه وابسته است. همچنین NAS ها دارای قابلیت Multiple Access است و همزمان چند نفر میتوانند از آن سرویس بگیرند.
دستگاه های ذخیره سازی NASS
از NAS عموما برای مدیریت متمرکز فایل های سازمانی و به اشتراک گذاری آنها برای کاربران استفاده می گردد و با توجه به سرویس های اشتراک گذاری فایل هایی که در NAS Storage در اختیار ما قرار گرفته است پیچیدگی های  مدیریتی فایل سرور و محدودیت فضای روی دیسک های Local کاهش پیدا می کند و همچنین ساختار ذخیره سازی اطلاعات  را بهبود می بخشد و از طرفی پراکندگی اطلاعات در شبکه را با تجمیع آنها کاهش می دهد.

ذخیره ساز های SAN ( Storage Area Network ) :

SAN ها Storage هایی با دسترسی Block Level هستند. نحوه ی عملکرد آن به گونه ای است که سرورهای متصل میتوانند بدون واسطه و مستقیم به بلاک های هارد دیسک دسترسی پیدا کنند که این روش میتواند سرعت بالایی داشته باشد. این Storage ها برای تقریبا هر نوع کاربردی از جمله ذخیره سازی فایل، ذخیره سازی پایگاه داده، فضای مربوط به فایل سیستم ماشین مجازی و .. با سرعت بسیار بالا قابل استفاده هستند.
شبکه SANN
با توجه به اینکه فضایی که از طریق SAN در اختیار سرور ها قرار گرفته میشود به صورت خام می باشد و شما می توانید انواع فایل سیستم ها را در فضای ذخیره سازی قرار دهید. به عنوان مثال اگر شما ویندوز استفاده میکنید، فضای شما با NTFS و اگر از VMWare Server استفاده می نمایید با VMFS فرمت می شود.
ساختار ارتباطی با سرور ذخیره ساز SAN همانند DAS می باشد. از این رو SAN Storage در سازمان های بزرگ با تعداد زیادی سرور، کارایی و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به DAS را ارائه می دهد اما هزینه راه اندازی آن از انواع قبلی یاد شده بیشتر است.
این نوع Storage ها برای انجام فرایند های Backup و پیاده سازی Disaster Recovery بسیار کارآمد هستند. معمولا ساختار های Clustering در شبکه های بزرگ را با استفاده از تجهیزات SAN انجام میدهند.