000 20 877 021
info@ofshid.com

انواع روش های امحاء اطلاعات روی درایو دیسک سخت

امروزه بخش اعظم اطلاعات سازمان‏‌ها و شرکت‏‌ها، نه بر روی کاغذ بلکه در درایوهای دیسک سخت رایانه‏ ها انبار می‏‌شوند. بایگانی‏‌های عظیم کاغذی جای خود را به رایانه‌ها، زونکن‏‌ها جای خود را به درایوهای دیسک سخت (HDD) و یا درایوهای حالت جامد (SSD) داده ‏اند. درنتیجه امنیت دیجیتال به اولویت اول امنیتی بسیاری از دولت‏‌ها، سازمان‏‌ها و شرکت‏‌ها تبدیل شده‏ است و این روند رشد امنیت به باور بسیاری از کارشناسان در آینده نیز ادامه ‏دار خواهد بود. سازوکارهای امنیتی باید در مقابل خطرات داخلی به اندازه خطرات خارجی نیز مقاوم باشند. اولین گام امنیت اطلاعات دیجیتال از زمانی شروع می‏‌شود که اطلاعات روی دیسک دیگر به کار نمی‌آیند. لفظ امحاء اطلاعات روی درایو دیست سخت یک لفظ کلی می‏‌باشد که اشاره به انواع سازوکارها و روش‌های پاکسازی تمام اطلاعات حساس از روی درایوها دارد.

جهت از بین بردن اطلاعات حساس از روی درایوهای دیسک سخت و حالت جامد سه روش وجود دارد که با توجه به درجه حساسیت اطلاعات موجود روی درایوها از یکی از این روش‏‌ها یا ترکیبی از این روش‌‏ها می‏‌توان استفاده کرد.

1) پاک‏سازی امن اطلاعات: دستگاه‏‌های پاک‏سازی امن اطلاعات، دستگاه‏‌هایی هستند که به صورت جدا از رایانه و اینترنت و یا هر امکان اتصالاتی دیگری، به صورت جدای از شبکه به وسیله الگوریتم‌‏های بسیار پیچیده و امن، اطلاعات درایوها را پاک‏سازی می‏‌کنند. اطلاعات پاک‏سازی شده به هیچ طریق قابل بازیابی نیستند، امّا درایو به صورت سخت ‏افزاری از بین نمی‌‏رود. مزیّت این روش آن است که درایوها پس از پاک‏سازی دوباره قابل استفاده خواهند بود. در حقیقت استفاده از این روش مزیت اقتصادی بیشتری برای سازمان‏‌ها خواهد داشت؛ چرا که علاوه پاک‏سازی اطلاعات و غیرقابل بازگشت بودن آن‏ها، درایوها مجدداً قابل استفاده خواهند بود.

2) امحاء مغناطیسی اطلاعات:  دستگاه‏‌های امحاء مغناطیسی اطلاعات از محبوب‏ترین دستگاه‏‌های امحاء اطلاعات در جهان می‏‌باشند. سازوکار این دستگاه‏‌ها بسیار ساده و بسیار امن می‏‌باشد؛ بدین صورت که دستگاه یک پالس شدید مغناطیسی (بالای 1.5 تسلا) به هارد دیسک وارد می‏‌کند. این کار سبب می‏‌شود تمام اطلاعات روی هارد از بین برود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. از مزیت‏‌های این روش می‏‌توان به کم صدا بودن و سریع بودن اشاره کرد که این موارد سبب می‏‌شود این روش بسیار مناسب برای مرحله اول سازوکار امنیتی سازمان باشد. با توجه به اهمیّت مقابله با خطرات امنیتی داخل سازمان، به محض آنکه یک درایو از شبکه خارج شد، به وسیله دستگاه امحاء مغناطیسی، امحاء اطلاعات شده و سپس تحویل واحد حراست شده یا در انبار امن سازمان نگهداری می‏‌شود.

3) امحاء فیزیکی اطلاعات: دستگاه‏‌های امحاء فیزیکی سخت‌افزار‌های ذخیره‌سازی اطلاعات، قوی‏‌ترین نوع امحاء اطلاعات هستند که در ترکیب با روش دوم، بالاترین میزان امنیت را در حوزه امنیت اطلاعات موجود بر روی درایوها ایجاد می‌کنند. ساز‌و‌کار این روش کاملاً فیزیکی بوده و درایو‌ها پس از ورود به دستگاه، در ابعاد بسیار کوچک خرد شده تا دیگر قابل استفاده نباشند و از سرقت اطلاعات جلوگیری بعمل آید.

دستگاه‏‌های امحاء فیزیکی هارد در دو نوع بسیار رایج می‏‌باشند:

» هارد شکن‏‌های چکشی

» انواع خردکن‏‌ها

هارد شکن‏‌ها به دلیل آنکه تنها هارد را به دو قسمت تقسیم می‏‌کنند از سطح امنیتی پایین‏‌تری برخوردار هستند. امّا هارد خردکن‏‌ها به دلیل قطعه قطعه کردن هارد، بالاترین سطح امنیتی را دارا می‎‏باشند.

ترکیب روش‌‏های (2) و (3): بالاترین حد امنیت در امحاء اطلاعات از لحظه‏‌ای شروع می‏‌شود که درایوها از شبکه و یا رایانه جدا می‏‌شوند. به طور معمول بین مرحله جدا شدن از شبکه تا امحاء فیزیکی اطلاعات فاصله زمانی مشهودی وجود دارد. این خلاء را باید به وسیله امحاء مغناطیسی اطلاعات مرتفع نمود. بدین صورت که به محض خارج کردن درایو از رایانه یا شبکه آن درایو امحاء مغناطیسی شود و سپس به صورت امن انبار شده تا به مرحله امحاء فیزیکی برسد.